GOBI® Library Solutions from EBSCO werkt samen met Knowledge Unlatched

E-bookplatform Open Research Library van Knowledge Unlatched nu beschikbaar via GOBI.

Rijsenhout, 26 april 2022 — GOBI® Library Solutions from EBSCO (GOBI) ondersteunt nu het open access (OA) model voor e-books van Knowledge Unlatched (KU) en biedt academische bibliotheken daarmee de mogelijkheid OA-financieringsinitiatieven in hun GOBI-workflow te steunen. De toevoeging van het Open Research Library e-bookplatform aan GOBI maakt de volledige collectie op crowdfunding gebaseerde OA-producten van KU beschikbaar voor GOBI-klanten wereldwijd.

Knowledge Unlatched is een wereldwijd opererende dienstverlener die de ontwikkeling en zichtbaarheid van via open access beschikbare e-books stimuleert, en bibliotheken een handige plek biedt waar zij OA-collecties en -modellen kunnen faciliteren. KU ondersteunt de ontwikkeling van een OA-infrastructuur, stelt wetenschappelijke content gratis beschikbaar, en brengt deze content naar communities die anders geen toegang zouden hebben tot dergelijke materialen.

Vanaf mei 2022 kunnen GOBI-klanten zich vastleggen voor meer dan 20 OA-collecties op het Open Research Library platform van KU. Zodra een van deze eCollections een door KU vastgestelde drempelwaarde aan toezeggingen bereikt heeft, zal het vanaf januari 2023 kosteloos beschikbaar worden gesteld aan lezers. Door deel te nemen aan dit model kunnen bibliotheken investeringen in OA-content en -workflows ondersteunen, en zo een bijdrage leveren aan het beschikbaar stellen van OA-kwaliteitsboeken voor bibliotheken wereldwijd. Bibliotheken die via GOBI deelnemen aan dit model, profiteren tevens van de voordelen van GOBI, waaronder ontdubbeling, zichtbaarheid van OA-titels op het platform, en een centraal punt voor facturatie en klantenservice.

Sven Fund, Senior Manager bij Knowledge Unlatched, zegt dat één van KU’s belangrijkste doelstellingen is om open access gemakkelijk te maken voor bibliotheken: “Onze samenwerking met GOBI ondersteunt de stroomlijning van processen binnen bibliotheken en organisaties. De evidente voordelen van deze samenwerking zijn onder meer de naadloze integratie van open-access-content in het acquisitielandschap voor bibliothecarissen en het voorkomen van onbedoelde ‘double dipping’ van titels.”

Jon Elwell, Director of Content Strategies bij EBSCO Information Services, zegt dat de samenwerking voortbouwt op GOBI’s jarenlange inzet om bibliotheken keuze te bieden en dit ook versterkt. Hij legt uit dat het tevens het belang van een open community die de behoeften van bibliotheken begrijpt, waardeert en ondersteunt, onderstreept: “De samenwerking met Knowledge Unlatched verbetert niet alleen acquisitieworkflows voor GOBI-klanten, maar ondersteunt ook de open community en helpt bronnen beschikbaar te stellen aan gemeenschappen die anders mogelijk geen toegang zouden hebben.”

Over Knowledge Unlatched
Knowledge Unlatched, een onderdeel van Wiley, biedt lezers en onderzoekers over de hele wereld gratis toegang tot wetenschappelijke content. De op crowdfunding gebaseerde open-access-modellen en initiatieven bieden bibliotheken wereldwijd een centrale plek waar zij open-access-publicatie van toonaangevende uitgevers in een breed scala aan wetenschappelijke disciplines kunnen ondersteunen.

Over GOBI Library Solutions from EBSCO
GOBI® Library Solutions from EBSCO, voorheen YBP Library Services, levert meer dan 17 miljoen gedrukte boeken en e-books aan academische, onderzoeks- en speciale bibliotheken over de gehele wereld. Van het stroomlijnen van werkprocessen tot het samenwerken met bibliotheekmedewerkers – GOBI Library Solutions streeft er te allen tijde naar bibliotheken de beste oplossing voor hun wensen op het gebied van acquisitie, collectieontwikkeling en technische services te bieden. De missie is al meer dan 40 jaar hetzelfde: samenwerken met bibliotheken om hen te voorzien van de breedste selectie Engelstalige wetenschappelijke content die wereldwijd uitgegeven wordt. Bezoek de website voor meer informatie: gobi.ebsco.com.

Over EBSCO Information Services
EBSCO Information Services is de toonaangevende leverancier van wetenschappelijke content en zoektechnologieën voor wetenschappelijke en medische bibliotheken, bedrijven en overheidsinstellingen wereldwijd. EBSCO voorziet organisaties van toegang tot de content en oplossingen die perfect aansluiten op de informatie- en workflowbehoeften van hun gebruikers – van onderzoek, informatie-acquisitie, abonnementenservices en discovery tot ondersteuning bij klinische besluitvorming en patiëntenzorg, onderwijs en R&D. EBSCO Information Services is een divisie van EBSCO Industries, Inc.